Dyrehospital i Aarhus, Skanderborg

Hundevaccination

Vi anbefaler følgende kernevacciner til hunde:

• Hundesyge
• Parvovirus (smitsom blodig virusdiarré)
• Smitsom leverbetændelse

Herudover kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at vaccinere med ikke-kernevacciner. Her anvender vi:
• Leptospirose (en bakteriel infektion med spirocaten Leptospira i nyrer eller lever)
• Parainfluenza (kennelhoste: langvarig tør hoste og eventuel forkølelse. En vaccine, der påkræves af mange hundepensioner)
• Bordetella Bronchiseptica (næsedråber mod kennelhoste. En vaccine, der påkræves af mange hundepensioner)
• Rabies (hundegalskab)
• Borelia (skovflåt)

Hvornår skal din hund vaccineres?

Hundehvalpe
Er din hund stadig en ung hvalp, vil den automatisk være beskyttet af antistoffer de første uger af dens levetid. Antistoffer som den modtager gennem råmælken.
Først når hvalpen bliver 8-12 uger gammel, vil det blive nødvendigt at vaccinere den med en såkaldt basisvaccination, som består af to vaccinationer. Den gives med cirka en måneds mellemrum.

Voksne hunde
Det er individuelt, hvad en voksen hund bør vaccineres for. På Virklund Dyreklinik plejer vi derfor at finde svaret i samråd med hundens ejer cirka et år efter hvalpevaccinen. Her lægger vi en vaccinationsplan, som dækker hundens individuelle og specifikke behov. Det er forskelligt, hvor lang tid en vaccine holder, og derfor tilpasser vi løbende den enkelte vaccine for at sikre, at hunden er dækket bedst muligt mod de sygdomme, den bliver udsat for i dagligdagen.

Kontaktinformation
Virklund Dyreklinik
Marienlystvej 4
8600 Silkeborg

Tlf. 8683 7510
virklund@oedh.dk

Mandag: 08:00 - 18:00.
Tir. - fre.: 08:00 - 17:00.
Konsultation er efter aftale.